Bedwelming van de zintuigen
De neus achterna
Veel hotels hebben deze ‘zintuiglijke’ strategie al overgenomen met het gebruik van ‘signature scents’: geuren die speciaal voor het betreffende hotel zijn ontwikkeld en dus het karakter ervan kenmerken. Of het nu in de foyer, in de kamers of in de spa is – de verspreide geur heeft een direct effect op de gast en dient als een herkenbaar kenmerk. Swissôtel Hotels & Resorts heeft ook een geheel eigen geurcompositie gecreëerd, samen met kunstenaar en geuronderzoeker Sissel Tolaas. Deze hult de gast in een geur van gentiaan, lichte houtsoorten, alpenbloemen en rode bessen – gebaseerd op de bedrijfskleur. Het Ritz Carlton in Tokio wil gasten boeien met een heel speciale odeur: groene citrusgeur. De signature scent biedt een verfijnde geurpiramide met noten als groene citroen, bergamot, tijm en eucalyptus.
Spits uw oren
Het is algemeen bekend dat het geluid de muziek maakt. Daarom zijn ontspannende geluiden in de lobby of een aangenaam achtergrondgeluid tijdens het dineren gebruikelijke manieren om gasten in een opgewekte stemming te brengen. Hard Rock Hotels hebben deze aanpak geperfectioneerd. Met hun concept ‘The Sound of your Stay’ creëren zij muzikale herinneringen. Gasten hebben toegang tot samengestelde Spotify-afspeellijsten, kunnen platen in hun kamer afspelen of naar hun favoriete muziek luisteren met een oplaadbare hoofdtelefoon. Gasten die tijdens hun vakantie geen gitaarsessie willen missen, kunnen het instrument reserveren en op hun kamer laten bezorgen – voor een speciale muzikale ervaring.
Een kwestie van smaak
Als het gaat om klantenbinding met behulp van smaak, is het Double Tree by Hilton hotel een pionier. Elke gast ontvangt bij aankomst het signature cookie, wat het anders zo saaie incheckproces een beetje zoeter maakt. Chocolade staat erom bekend een gevoel van geluk op te roepen, dus het warme chocoladekoekje kan de arriverende gast een zeer aangenaam gevoel geven – een positieve ervaring die men zich nog lang zal herinneren. Omdat het koekje steeds populairder wordt, heeft de kleine traktatie nu zelfs een eigen website waar men het kan kopen voor eigen gebruik. Het hotel publiceerde het koekjesrecept ook tijdens de lockdown van het coronavirus om zelfs in tijden van sociale afstand contact met de gasten te houden. Echt slim!
Dit artikel maakt deel uit van ons klantenmagazine “Welcome & Stay”. Download de digitale versie van het magazine.
- 1.Swissôtel Hotels & Resorts https://www.ci-portal.de/un-wind-with-the-wind-ein-spezieller-duft-fur-swisshotel/
- 2.Ritz Carlton in Tokio https://www.scentcompany.it/en/news/ritz-carlton-tokyo-scent-marketing/ https://www.air-aroma.com/blog/ritz-carlton-signature-scent-at-newly-opened-resort-in-japan/
- 3.Hard Rock Hotels https://www.hardrockhotels.com/ibiza/de/sound-of-your-stay.aspx
- 4.Double Tree by Hilton https://www.hilton.com/en/doubletree/ https://stories.hilton.com/food-beverage/static-doubletree-reveals-cookie-recipe https://www.doubletreecookies.com