Lichtgele bonbons
StartpaginaKnowledge HubBlogBedwelming van de zintuigen

Bedwelming van de zintuigen

Blog artikel
U komt een kamer binnen. De kamer is licht, uitnodigend en heeft een prettige temperatuur. Tegelijkertijd waait er een lichtzoete, frisse geur rond uw neus die mooie vakantieherinneringen oproept. Opgetogen zakt u weg in een zachte leunstoel en proeft u van de lekkernijen op tafel. Citroen? Wat een toeval – uw favoriete smaak. Welkom in de wereld van sensory marketing! Of we nu voelen, zien, ruiken, proeven of horen – alles wat we waarnemen, bewust of onbewust, heeft invloed op ons gedrag, onze reacties en onze emoties. Sensory marketing gebruikt dit gegeven door specifiek de zintuigen te stimuleren – bijvoorbeeld door het bewust gebruiken van bepaalde geuren of geluiden – om de algemene bereidheid tot kopen te verhogen, de beleving van het merk te sturen of een gevoel van welzijn en een positieve indruk te creëren.
Deel deze pagina
Succesvol
Link is gekopieerd

De neus achterna

Een vogelperspectief van een badkuip gevuld met water, bloemen en schijfjes citroen.

Veel hotels hebben deze ‘zintuiglijke’ strategie al overgenomen met het gebruik van ‘signature scents’: geuren die speciaal voor het betreffende hotel zijn ontwikkeld en dus het karakter ervan kenmerken. Of het nu in de foyer, in de kamers of in de spa is – de verspreide geur heeft een direct effect op de gast en dient als een herkenbaar kenmerk. Swissôtel Hotels & Resorts heeft ook een geheel eigen geurcompositie gecreëerd, samen met kunstenaar en geuronderzoeker Sissel Tolaas. Deze hult de gast in een geur van gentiaan, lichte houtsoorten, alpenbloemen en rode bessen – gebaseerd op de bedrijfskleur. Het Ritz Carlton in Tokio wil gasten boeien met een heel speciale odeur: groene citrusgeur. De signature scent biedt een verfijnde geurpiramide met noten als groene citroen, bergamot, tijm en eucalyptus.

Spits uw oren

Een persoon met een leren jack en een gitaar in de hand.

Het is algemeen bekend dat het geluid de muziek maakt. Daarom zijn ontspannende geluiden in de lobby of een aangenaam achtergrondgeluid tijdens het dineren gebruikelijke manieren om gasten in een opgewekte stemming te brengen. Hard Rock Hotels hebben deze aanpak geperfectioneerd. Met hun concept ‘The Sound of your Stay’ creëren zij muzikale herinneringen. Gasten hebben toegang tot samengestelde Spotify-afspeellijsten, kunnen platen in hun kamer afspelen of naar hun favoriete muziek luisteren met een oplaadbare hoofdtelefoon. Gasten die tijdens hun vakantie geen gitaarsessie willen missen, kunnen het instrument reserveren en op hun kamer laten bezorgen – voor een speciale muzikale ervaring.

Een kwestie van smaak

Een in tweeën gebroken koekje ligt op een donkere houten ondergrond.

Als het gaat om klantenbinding met behulp van smaak, is het Double Tree by Hilton hotel een pionier. Elke gast ontvangt bij aankomst het signature cookie, wat het anders zo saaie incheckproces een beetje zoeter maakt. Chocolade staat erom bekend een gevoel van geluk op te roepen, dus het warme chocoladekoekje kan de arriverende gast een zeer aangenaam gevoel geven – een positieve ervaring die men zich nog lang zal herinneren. Omdat het koekje steeds populairder wordt, heeft de kleine traktatie nu zelfs een eigen website waar men het kan kopen voor eigen gebruik. Het hotel publiceerde het koekjesrecept ook tijdens de lockdown van het coronavirus om zelfs in tijden van sociale afstand contact met de gasten te houden. Echt slim!

Dit artikel maakt deel uit van ons klantenmagazine “Welcome & Stay”. Download  de digitale versie van het magazine.

Heeft u individueel advies nodig?

Bent u geïnspireerd geraakt en wilt u meer weten over onze maatwerkoplossingen? Neem contact met ons op voor meer informatie!

  1. 1.
    Swissôtel Hotels & Resorts https://www.ci-portal.de/un-wind-with-the-wind-ein-spezieller-duft-fur-swisshotel/
  2. 2.
    Ritz Carlton in Tokio https://www.scentcompany.it/en/news/ritz-carlton-tokyo-scent-marketing/ https://www.air-aroma.com/blog/ritz-carlton-signature-scent-at-newly-opened-resort-in-japan/
  3. 3.
    Hard Rock Hotels https://www.hardrockhotels.com/ibiza/de/sound-of-your-stay.aspx
  4. 4.
    Double Tree by Hilton https://www.hilton.com/en/doubletree/ https://stories.hilton.com/food-beverage/static-doubletree-reveals-cookie-recipe https://www.doubletreecookies.com