Buurtzorg – een zorgmodel voor de toekomst?
Jos de Blok wordt vaak een revolutionair genoemd, de Steve Jobs van de ambulante zorg. De Nederlander volgde een opleiding tot verpleegkundige en leidde later een zorgdienst. Hij hield van zijn werk, van de tijd die hij met oudere mensen kon doorbrengen. Maar in de loop der jaren veranderde de zorg: steeds meer bureaucratie, enorme kostenstijgingen en een kwaliteitsverlies dat hij onaanvaardbaar vond. Bij de oude dame gaan zitten, haar hand vasthouden en even met haar kletsen was niet meer mogelijk. En dit is waar de ‘Revoluzzer’ om de hoek kwam kijken, omdat De Blok bureaucratie en zorg uit elkaar haalde en de mens weer centraal stelde.
De kwaliteit van de zorg verhogen
Hij heeft de dienst Buurtzorg opgezet. De teams, die uit ongeveer tien medewerkers bestaan, organiseren zichzelf en werken zelfstandig. Ze beheren budgetten, plannen hun rondes en schakelen collega’s in.
In de kern bestaat Buurtzorg uit veel netwerken. Met andere woorden: verplegers, artsen, therapeutisch specialisten, familieleden – ze komen allemaal met elkaar in contact via het digitale platform “Buurtzorg-Web”. Dit maakt de zorg- en ondersteuningsbehoeften van een persoon voor iedereen transparant. En de Buurtzorg-teams hebben nog een doorslaggevende verandering doorgevoerd: zorgverzekeraars rekenen nu op uurbasis. Dit betekent dat elke activiteit evenveel waard is. Immers, afstoffen of het bed opschudden was voorheen niet opgenomen in de vastgestelde kostenstructuur in Nederland. Deze activiteiten behoorden tot het huishouden, niet tot de professionele zorg van een specialist. Dit betekende dat elk van deze taken, die niet onder de kosten vielen, een economisch verlies was. Sinds de invoering van “Buurtzorg” in 2007 kan elke verzorger of elk team individueel beslissen wat de verzorgde persoon nodig heeft en diens zelfstandigheid bevorderen, bijvoorbeeld door de cliënt te helpen bij het aantrekken van de sokken.
Buurtzorg-teams ook in Duitsland
De kwaliteit van de ambulante zorg neemt toe – tot grote tevredenheid onder verzorgenden en verplegend personeel (Buurtzorg is meerdere malen uitgeroepen tot beste werkgever van Nederland). “Elke Buurtzorg-verzorger bespaart twee uur werktijd in vergelijking met verzorgers die voor conventionele zorgdiensten werken”, vertelt De Blok. Ook de zorgverzekeraars profiteren mee. Buurtzorg heeft nu meer dan 15.000 mensen in dienst. Er zijn samenwerkingsverbanden met 25 landen. In Duitsland bestaat Buurtzorg inmiddels ook. Maar veel zorgteams zijn het Buurtzorg-systeem nog aan het testen. Gezien het succes is het model van Buurtzorg misschien wel het grote voorbeeld voor de zorg van de toekomst.
Dit artikel maakt deel uit van ons klantenmagazine ‘PROconcept’. U kunt de digitale versie van het magazine downloaden.