Nu over een andere boeg gooien: “We moeten nieuwe wegen inslaan”
Op een personeelsadvertentie in de plaatselijke krant reageert niemand meer. Martina Dietrich is hiervan overtuigd. Ze beheert de huishoudelijke en administratieve afdelingen van het Caritas Kardinal-Frings-Haus bejaardentehuis – en weet daarom hoe moeilijk het is om goed personeel te vinden. “We moeten nieuwe manieren vinden om personeel te werven”, zegt ze. Daarom heeft Dietrich drie jaar geleden mede het initiatief genomen voor een werkgroep die zeer specifieke maatregelen heeft genomen voor het werven en behouden van werknemers bij Caritas in de regio Keulen. Het voordeelprogramma omvat welkomstgeschenken voor nieuwe collega’s, een kleine schatkist met producten voor de teams die elke 14 dagen wordt gevuld, een geldbonus voor het werven van nieuwe medewerkers, enz. Wie extra diensten draait, krijgt een tegoedbon van 20 euro. Als de dienst in een ander seniorencentrum plaatsvindt, is er een reiskostenvergoeding van 80 euro.
Caritas staat er financieel goed voor
“We willen stimulansen creëren zodat mensen zeggen: ‘Ik wil een baan bij Caritas’,” benadrukt Dietrich. Drieploegendienst, werken op feestdagen en in het weekend – veel jonge mensen schrikken hiervoor terug, meent de kordate vrouw. “Ze zoeken een baan bij werkgevers die regelmatige werktijden aanbieden.” Veel schoolverlaters studeren omdat ze hopen op de middellange of lange termijn meer geld te verdienen dan in de verpleging. “We hebben hier ook een goede positie.” Goede public relations is nu belangrijker dan ooit om te laten zien hoe aantrekkelijk het werken in de zorg is.
De arbeidsmarkt voor geschoolden is leeg
Een gebrek aan enthousiasme voor het beroep van verpleegkundige en schommelingen in de werkgelegenheid zijn echter niet de enige problemen, vertelt de 61-jarige: “Verplegend personeel en huishoudsters worden niet meer aangeworven omdat we al te weinig stagiairs op dit gebied hebben. De markt in de zorgsector is leeg. Zorgdiensten zijn wanhopig op zoek naar geschoold personeel. In de gezondheidszorg is de situatie niet beter. Volgens Dietrich verergerde het tekort aan geschoolde werknemers met de opschorting van de militaire dienstplicht en de daarmee gepaard gaande afschaffing van de burgerdienst, die we konden gebruiken om jonge mensen naar ons toe te trekken.” Corona betekende ook dat schoolbezoeken, waarbij Dietrich de zorgsector onder de aandacht bracht bij schoolverlaters, niet meer plaatsvonden. Stages in zorginstellingen vinden ook niet meer plaats. “Als gevolg daarvan kunnen jonge mensen niet meer proeven hoe het is om in de ouderenzorg te werken en voor zichzelf beslissen of het iets voor hen is – wat betekent dat er geen potentiële sollicitanten zijn.” Dit betekent dat wervingscampagnes, hoe goed ze ook zijn, grotendeels op niets uitlopen. In deze tijden heeft Dietrich de impact van sociale media en sociaal werven ontdekt. “Op onze kanalen geven we inzicht in het dagelijkse beroepsleven en laten we het werk van collega’s op een heel concrete manier zien. Dit heeft ons in staat gesteld om geschikte kandidaten te benaderen en hen uiteindelijk voor ons werk te winnen.” Toch blijft e-recruiting een moeilijke zaak. Niet elke sollicitant is geschikt. En de weg van kandidaat naar specialist vereist ook enig doorzettingsvermogen tijdens de opleiding.
Ondersteuning door buitenlandse zorgmedewerkers
Caritas ziet nieuwe mogelijkheden in de werving van geriatrisch verpleegkundigen in het buitenland. Binnenkort zal in elk seniorencentrum in de regio Keulen één zorgmedewerker uit Tunesië werken. “In hun thuisland werkten de zes mannen en vrouwen al in de zorg, maar in Duitsland beginnen ze als zorgassistenten. Binnen een jaar leren ze de taal, worden ze geïntegreerd in hun thuisomgeving en worden ze betrokken bij de dagelijkse gang van zaken in het centrum. Ze leren hun collega’s en de ouderen kennen. Na twaalf maanden gaan ze als verzorger aan de slag in een ziekenhuis, zorginstelling of andere sociale instelling.” Dietrich heeft hoge verwachtingen van het programma. Verplegend personeel zal in de toekomst immers nodig blijven, zelfs nog meer dan nu.
Dit artikel maakt deel uit van ons klantenmagazine ‘PROconcept’. U kunt de digitale versie van het magazine downloaden.