De buitenruimte van verpleeghuis Elim in Nederland. Een fontein in het midden.
StartpaginaKnowledge HubBlogWaar werken leuk is

Waar werken leuk is

Blog artikel
Verpleeghuis Elim in Nederland laat zien hoe slimme maatregelen de efficiëntie van een wasserij kunnen verhogen. Een belangrijke bouwsteen hiervoor: teamwork.
Deel deze pagina
Succesvol
Link is gekopieerd
Drie medewerkers van het verzorgingshuis staan in de wasserij en lachen in de camera

De stemming onder het personeel van de wasserij is goed. Dit klinkt banaal, maar het is meteen zichtbaar. De drie medewerksters Anja, Teuny en Sabine strijken de was. “De wasserij is perfect afgestemd op al onze bewegingen”, zegt Teuny. De strijkplanken hebben ze in een driehoek opgesteld. Zo kan het team gemakkelijk met elkaar praten. Juist deze dialoog zorgt voor de prettige werksfeer in de wasserij van verpleeghuis Elim in Barneveld. Teuny bevestigt dit: “Sinds de renovatie en modernisering is het werk nog aangenamer geworden. De sfeer en de indeling van de ruimtes bevorderen de coördinatie. Er is veel ruimte en dus bewegingsvrijheid.

Iedereen die wel eens in een wasserij is geweest, weet dat voldoende ruimte en goede lichtomstandigheden uitdagingen zijn. Henry Vos, technisch manager van de instelling en onder andere verantwoordelijk voor de wasserij, is ook tevreden. Hij kreeg de taak om te onderzoeken of modernisering van de ongeveer 17 jaar oude wasserij zinvol zou zijn of dat het beter zou zijn om de was van de bewoners in de toekomst uit te besteden aan een externe textieldienst. Het doel van zijn analyse: efficiëntere processen, kwalitatief betere werkplekken en natuurlijk de best mogelijke kwaliteit bij de behandeling van het wasgoed.

Minder personeel voor meer zorgbehoevenden

Een portret van de technisch manager Elim, Henry Vos

Henry Vos is het type technisch manager dat elke kabelgoot in het hele gebouw kent. Bewoners zeggen hem gedag. De medewerkers trouwens ook. De wasserij is een project dat hem na aan het hart ligt. Dit is merkbaar als hij over de moderniseringsmaatregelen praat. Hij werkt voor de Sirjon zorggroep, die 20 zorgcentra voor ouderen in Nederland beheert. Verpleeghuis Elim in Barneveld is er daar één van. De vraag naar een plek in de instellingen is groot. In het algemeen hebben ontwikkelingen in de maatschappij als geheel de bal aan het rollen gebracht bij het analyseren van de oude wasserij, vertelt Henry Vos: “Aan de ene kant neemt het aantal mensen dat zorg nodig heeft enorm toe. Aan de andere kant wordt het steeds moeilijker om arbeidskrachten voor de zorg te vinden. Het is ook mijn taak om de inzet van personeel zo efficiënt mogelijk te plannen.”

Net als veel andere managers in de branche voelt de technisch manager de druk. De roep om vermindering van het aantal banen en uitbesteding in de zorg werd al snel luider. Henry Vos was van meet af aan minder enthousiast. “Kwaliteit staat altijd centraal bij de behandeling van het wasgoed van de bewoners. Ik zou er tegenop zien om de kleding, handdoeken en het beddengoed van onze bewoners uit handen te geven.” Henry Vos wendde zich tot het Nederlandse bedrijf Intrakoop, een soort adviesbureau voor zorginstellingen dat ondersteuning biedt bij transformatieprocessen – van energie tot personeelszaken – en beschikt over een groot partnernetwerk van deskundigen. Eén van deze netwerkpartners is Miele. Het bedrijf stemde er meteen mee in om de wasserij te scannen en nieuwe benaderingen en kansen te identificeren. “De samenwerking was een voltreffer”, zegt Henry Vos nu. “Miele adviseerde ons om uit te breiden en het pand te moderniseren.”

“Uit de gezamenlijke berekening bleek dat een eigen wasserij nog steeds goedkoper is voor Sirjon dan het inschakelen van een externe wasserij.”

Henry Vos (technisch manager)

Medewerkers praten mee

Een werknemer laadt wasgoed in een wasmachine

Dankzij kundige bouwkundige maatregelen werd de vorige ruimte vergroot van 75 m2 tot 110 m2 en efficiënter ingericht. Maar er is ook aan de medewerkers gedacht. Vos benadrukt: “Ik ben verantwoordelijk voor de werkomstandigheden en wilde van de gelegenheid gebruik maken om het beste uit de ruimte te halen.”

Dat de medewerkers in de wasserij geanimeerd kunnen praten terwijl de wasmachines en drogers draaien, is te danken aan een centraal kenmerk van de gemoderniseerde wasserij dat Henry Vos heeft bedacht: een zogenaamde ‘klankkast’ – een omhulsel rond de Miele apparaten waarmee het geluid wordt verminderd. Een echt statement in de richting van gezondheidspreventie, want constant lawaai veroorzaakt stress. In Elim speelt dit niet. Alle machines zijn ergonomisch ontworpen, zodat werknemers vrijwel niet hoeven te bukken of tillen. De tafels in de wasserij zijn ook allemaal in hoogte verstelbaar, zodat het gevouwen wasgoed in één vloeiende beweging van de strijkplank naar de tafel kan worden overgebracht.

De wasserij als onderdeel van het grotere plaatje

Een medewerkster legt opgevouwen handdoeken op een plank in de wasserij

Henry Vos en de planners realiseerden zich iets anders: naast grote ramen zorgen led-daglichtlampen voor gelijkmatig licht en een vriendelijke sfeer. Vos zegt vol trots: “We hebben alles uit de kast gehaald en bieden nu een wasservice van de hoogste kwaliteit met logistiek van het hoogste niveau. We voorzien bewoners en medewerkers binnen twee werkdagen van schoon wasgoed.” Maar er is nog iets wat verpleeghuis Elim tot een bijzondere wasserijlocatie maakt: de ouderen hebben op een extra werkplek de mogelijkheid om te helpen met het vouwen van de was. Dit creëert ook een gevoel van gemeenschap en herkenning.

Dit artikel maakt deel uit van ons klantenmagazine ‘PROconcept’. U kunt de digitale versie van het magazine downloaden.

Heeft u individueel advies nodig?

Bent u geïnspireerd geraakt en wilt u meer weten over onze maatwerkoplossingen? Neem contact met ons op voor meer informatie!